Osamotnienie dzieci niepełnosprawnych

Od wielu lat głośno mówi się o programach integracyjnych, które wprowadza się w szkołach na wszystkich poziomach nauczania. Do takich szkół dostają się bez problemu dzieci i młodzież z pewnymi dysfunkcjami fizycznymi lub psychicznymi.

Czy jednak wszystkie placówki są przygotowane na ich przyjęcie? Okazuje się, że są otwarte na obecność uczniów niepełnosprawnych na terenie szkoły, ale nie zawsze zapewniają im zgodny z orzeczeniem specjalisty indywidualny tok nauczania. Kadra nauczycielska często nie jest gotowa na podjęcie takiego wyzwania, nie jest w stanie nauczać równocześnie dwoma torami w wieloosobowej grupie.

W sytuacji, gdy w klasie jest dziecko z orzeczeniem potrzebny jest nauczyciel wspomagający, jeśli go nie ma, wtedy taki uczeń pod każdym względem jest osamotniony. Bywa, że jego edukacja przenosi się do domu, bo nie stworzono mu w szkole warunków do nauki.

Rodzice dostrzegają braki w systemie szkolnym, ale wielu lat potrzeba, by coś się zmieniło i dzieci niepełnosprawne nie były dyskryminowane w kwestii nauczania w szkolnej placówce.