Starsze a nowsze samochody, czyli przygody z częściami

Wielu kierowców ceni sobie auta, które pierwszą młodość mają już dawno za sobą. Często oferują one znacznie mniej technicznych fajerwerków i absolutnie nie da się o nich powiedzieć, że są nowoczesne. Mają jednak wiele uroku, który w przypadku nowych samochodów nie jest już tak oczywistą kwestią. Nie ma w tym nic dziwnego – czasy po prostu się zmieniły. Co za tym idzie zmieniają się też auta oraz części samochodowe. Jest ich coraz więcej, wiele z nich to głównie podzespoły elektroniczne, których samodzielna naprawa czy naprawa w tradycyjnym warsztacie nierzadko mija się z celem lub jest fizycznie niewykonalna. Ze starszymi pojazdami sprawy mają się jednak zgoła inaczej i nie da się tego nie zauważyć.

Potwierdzają to ich właściciele, jak też zajmujący się takimi maszynami mechanicy. Były czasy, kiedy naprawa auta była zdecydowanie łatwiejsza niż kiedyś, albowiem pojazdy były mniej złożone pod względem technicznym. Obecnie są naszpikowane elektroniką, która z jednej strony stwarza wiele udogodnień i cennych dla kierowcy funkcji, ale z drugiej znacznie zwiększa ryzyko występowania usterek. Tyczy się to na przykład francuskich marek motoryzacyjnych, które w pewnym momencie zasłynęły silną obecnością układów elektronicznych w oddawanych klientom samochodach. Niestety towarzyszyła temu podwyższona awaryjność, która w przypadku podzespołów elektronicznych doprowadza do absurdalnych wręcz sytuacji. Specyficzne usterki, które psują krew kierowcom i drenują pieniądze Kiedy psuje się starsze auto, usterka i jej charakter są zazwyczaj dość czytelne dla mechanika. Można ją w stosunkowo łatwy sposób zidentyfikować i usunąć – niekoniecznie musi się to wiązać z koniecznością wymiany wadliwego elementu na nowy.

Inaczej jednak sprawy mają się w przypadku elektroniki. Jeśli ona zawiedzie, może to być związane na przykład z błędem w układzie czy w oprogramowaniu pokładowym. Konsekwencją może być całkowite unieruchomienie samochodu w pełni sprawnego technicznie. Remedium może wtedy być podłączenie pojazdu do narzędzia diagnostycznego, które automatycznie wykryje błąd i przywróci pożądane ustawienia. Efekt? Samochód znów działa jak trzeba, a w gruncie rzeczy nigdy nie był fizycznie uszkodzony! W przypadku nowych samochodów, w których stosuje się rozmaite dodatkowe elementy, implementuje innowacyjne funkcje oraz układy usprawniające, wymiana podzespołów urasta do rangi problemu, a przy tym wydatku. Części samochodowe do nowoczesnych aut są droższe i zdecydowanie bardziej złożone w aspekcie technologicznym. Może to sprawić, że produkcja tańszych zamienników jest mniej opłacalna, a to z kolei zmusza kierowcę, aby płacił niemało za część oryginalną, dla której nie ma na rynku konkurencji.

regeneracja katalizatorów

Tyczy się to szczególnie części z zakresu elektroniki pokładowej, gdzie łatwo jest wymusić pełną kompatybilność z układem zainstalowanym przez wytwórcę maszyny. Okazuje się więc po raz kolejny, że nowoczesność w motoryzacji ma swoje jaśniejsze, jak i ciemniejsze strony.